Saturday, January 3, 2015

הצעת חוק בחירות: לחייב לפחות 3 עימותים שישודרו, בטלוויזיה, רדיו ואינטרנט

מאת נעם רותם   By Noam A. Rotem
כחלק מהתהליך הדמוקרטי, חשוב שיהיה לאזרחי מדינת ישראל, פלטפורמה מאד נגישה שיוכלו לשמוע דיון יותר מעמיק, בין המועמדים ומפלגות כחלק ממירוץ הבחירות, ובכך לאפשר גיבוש דיעות יותר מלומדת.

במסגרת הזאת יש מקום לחייב בחוק לפחות 3 עימותים שישודרו בטלוויזיה, רדיו, ואינטרנט, בנושאים מהותיים דוגמת:
  1. חוץ, ביטחון, הסברה ישראלית
  2. כלכלה, תחרות, יוקר מחיה, תכנון כלכלי לעתיד, ואיך יוצרים הזדמנויות לכל שכבות האוכלוסייה
  3. חינוך, דת ומדינה, מדינה יהודית ודמוקרטית, מיעוטים וזרמים ביהדות
במיוחד לאור ההטיה הבוטה של המיינסטרים מדיה הישראלית לכיוון מרכז-שמאל, חשוב שבחוק יחויב שפאנל המראיינים יהיה מורכב בצורה שווה ע״י מראיינים מהימין והשמאל, כך שיהיו נציגים גם מעיתון ישראל היום, מקור ראשון ו-Jerusalem Post, בנוסף לנציגי המיינססטרים. בנושאים כלכליים אנשים עם ידע עמוק כמו מירב ארלוזורוב, אבי שמחון, ועומר מואב יכולים להיות קנדידטים טובים, לדיון מעמיק ולא פופליסטי.

כיוון שאנחנו חיים בעידן האינטרנט, מן הראוי גם לאפשר לקהל הרחב להגיש שאלות שהם היו רוצים לשמוע, ושהפאנל המאוזן יבחר למשל 7-10 שאלות מתוכן, לשאול את המועמדים במסגרת הדיון. בנוסף לכך, הקלטות של הדיונים, חשוב שיהיו נגישים באינטרנט, למי שלא יוכל לראות במועד השידור.

כיוון שלא כמו בארה״ב שם יש רק 2 מועמדים, צריך לבחור נוסחה לייצוג נכון בעימותים הללו. עימות אחד יכול להיות בין שני מובילי הגושים. במצב של בחירות 2015 זה יהיה בין בנימין נתניהו וציפי לבני יחד עם יצחק הרצוג. אבל צריך שיהיו עוד עימותים (לפחות 2 אם לא יותר) עם נציגים מכל המפלגות המרכזיות שמתמודדות מימין, מרכז, ושמאל על אותם הנושאים.

לבסוף, חייבים לעדכן את הסעיפים האנכרוניסטים בהקשר ל: (1) איסור תעמולה 60 יום לפני הבחירות, שלא נותנת לפוליטיקאים להתבטאות בראיונות ברדיו וטלוויזיה; (2) לבטל את תשדירי התעמולה, שפשוט אבד עליהם הכלח; (3) ולבטל את חוק איסור פרסום סקרים-- ששוללת את חופש מידע.

No comments: